Lifestyle Uitstapjes met kinderen

DisneyNature film Bears

14 april 2015
DisneyNature Bears-review Disney Nature-hoe heet de moederbeer uit Disney Bears

Tijdens de voorpremière van Cinderella konden mijn dochters en ik alvast genieten van de trailer van Bears. Deze nieuwe film van DisneyNature is vanaf 22 april te zien in verschillende Nederlandse bioscopen. De prachtige natuurbeelden maken de film een groot avontuur voor jong en oud. Ook is er een speciale rol weggelegd voor Thomas Acda. Naast verteller, componeerde hij het nummer ‘Soms moet je doen wat je niet durft’. Dit nummer, een duet tussen Thomas Acda en Jelka van Houten, is speciaal geschreven voor de nieuwe natuurfilm. Hiervoor lier Thomas liet zich door de films inspireren. Centraal in Bears staat de band tussen moederbeer Sky en haar berenwelpen Amber en Scout. De levenslessen die de moeder aan haar koddige berenwelpen overdraagt, zijn zowel grappig als vertederend.

DisneyNature Bears-recensie Disney Nature-review Disney Nature-Moederbeer Disney Nature

De film Bears toont in een adembenemend verhaal een jaar uit het leven van een berenfamilie. Je ziet hoe twee jonge beertjes belangrijke levenslessen leren. Ze maken een reis door het imposante Alaska waar het krioelt van het leven. Deze reis begint als de winter ten einde loopt en de beren uit hun winterslaap komen om de bittere kou te trotseren. De wereld buiten is spannend, maar ook gevaarlijk. De welpjes dalen speels de bergen af. Hierbij ligt een lawine altijd op de loer.

Als de lente plaatsmaakt voor de zomer, moeten de bruine beren hard aan het werk. Want wie niet werkt, zal niet eten. Uiteindelijk doen ze zich tegoed aan de overvloedige zalmtrek. Tegelijkertijd moeten ze altijd op hun hoede zijn voor rivaliserende mannetjes en roofdieren, waaronder een wolf die nooit ver uit de buurt is. Wat Bears zo spectaculair maakt, is de snelheid en de onzekerheid van het leven in Alaska. Deze laatste wildernis op aarde is in Bears prachtig vastgelegd. Daardoor zal de film menig natuurliefhebber kunnen bekoren.

DisneyNature Bears-recensie Disney Nature-review Disney Nature-GoodGirlsCompany-Moederbeer Disney Nature

Wat is DisneyNature?

Eigenlijk kennen we Disney voornamelijk van succesvolle animatiefilms. Films als Sneeuwwitje, Belle en het Beest en Frozen wisten in de afgelopen jaren onze harten te veroveren. Maar Disney wil meer zijn dan producent van animatiefilms. Zo werd DisneyNature in april 2008 opgericht. Het label brengt ’s werelds beste natuurfilmmakers bij elkaar. Met als doel om een verscheidenheid aan verhalen over wilde dieren naar het grote scherm te brengen. Zo worden bioscoopbezoekers overal ter wereld te betrokken, geïnspireerd en geïnformeerd.

DisneyNature Bears-recensie Disney Nature-review Disney Nature-GoodGirlsCompany

Natuurfilm pionier

Walt Disney was een pionier op het gebied van natuurfilms. De eerste vier DisneyNature films, Earth, Oceans, African Cats en Chimpanzee staan alle vier in de top vijf van best bezochte natuurfilms tot nu toe. Disney’s toewijding aan natuurbehoud is een belangrijke pijler van het label. Door Disneynature films kan het publiek helpen een verschil te maken. DisneyNature doneerde een deel van de opbrengst van het bezoekersaantal in het openingsweekend van alle vier de films. Met dit geld zijn drie miljoen bomen geplant in het Atlantisch Woud in Brazilië. Is er voor gezorgd dat ruim 16 duizend hectare zee bij de Bahamas nu beschermd gebied is. En zijn 26 duizend hectare savanne in Kenia en 50 duizend hectare leefgebied voor wilde chimpansees beschermd, en zijn 60,000 scholieren onderwezen over het behoud van en de zorg voor chimpansees.

Disneyfilm Bears-recensie Disney Bears-review Disney Bears-GoodGirlsCompany

Soms moet je doen wat je niet durft

Naast natuur, heeft de film Bears ook prachtig muziek van onder andere Thomas Acda. Thomas zegt over het nummer ‘Soms moet je doen wat je niet durft’: “Het is een prachtig nummer geworden, mede door de waanzinnige stem van Jelka van Houten. Het heeft echt iets ontroerends in combinatie met de filmbeelden. Het is de eerste keer dat Thomas Acda zijn stem verleend aan een Disney-productie. “Ik houd van natuurfilms en van beren”, aldus Thomas. “Ik vind het dan ook een grote eer dat ik gevraagd ben voor de Disneynature-film Bears. Ik ben volledig onder de indruk van de beelden en vind zulk soort natuurfilms prachtig. Ik ben zo enthousiast dat ik niet kan wachten om in de zomer richting Canada te gaan om de beren van heel dichtbij op zalmjacht te zien gaan.”

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[instagram-feed feed=2]